להורים

  STAR UP    להורים, להעצמת ילדיהם


להורים להעצמת ילדיהם


כולם  מבינים היום שילדים מועצמים בעלי דימוי עצמי גבוה ותחושת מסוגלות,

מצליחים הרבה יותר בחיים בכל ההיבטים



הדרכה להורים ולמורים להעצמת ילדיהם בעשרה שלבים



1.     שבו בנחת עם ילדכם ועברו בכל פעם על מספר תכונות המופיעות על הקוביות. תחילה בררו עם ילדכם מה הוא יודע על תכונה זו, והשלימו היבטים נוספים על פי עולם המושגים שלו.

2.     אתגרו את הילד לאתר תכונות המאפיינות אותו. אפשר להרחיב ולבקש מהילד לאפיין את ההורים ואת כל אחד מבני הבית. (הואיל ומדובר כאן על תכונות חיוביות בלבד, אין לחשוש משיפוט לא ראוי) מלאו איתם את טבלת הנושא "מי אני כיום?" בעשר תכונות לפחות.

3.     קיימו דיון מעצים על התכונות שהוא בחר, המאפיינות אותו כיום, וספרו לו כיצד אתם רואים שתכונה זו אכן קיימת אצלו.

4.     סביר להניח שלרוב הילדים אין יכולת לאתר תכונות חיוביות רבות (אל דאגה , זה קורה גם אצל מבוגרים). הוסיפו תכונות שלדעתכם קיימות בו אפילו במעט, ...זה כבר יעצימן. הדגימו היכן אתם נתקלים בהן בחייו. הרבו לשבח את התכונות האלה בפניו.

5.     קיימו דיון נינוח, לא שיפוטי ולא ביקורתי בתכונות הנוספות שילדיכם ירצה לרכוש בהמשך חייו. שקפו בפניו את היתרונות של כל תכונה והדגימו אותם ממושגים הקרובים אל ליבו. בבית פתוח אפשר גם לבקש ממנו לייעץ לכם ההורים אילו תכונות כדאי לכם לשפר...זה עשוי להיות מאלף. מלאו אתו את  הטבלה השנייה: "מה עוד ארצה להיות?" בעשר תכונות לפחות.

6.      קיימו דיון חיובי על הפער, אם קיים, בין האבחנה של התכונות הקיימות ובין אלה שהילד חושב שצריך לרכוש. עשו זאת ממקום אוהב וענייני ובאווירה טובה. תוכלו גם להמליץ בפניו על תכונות נוספות והסבירו את חשיבותן בחיים.

7.     לאחר שיכיר את התכונות, בקשו ממנו לאתר תכונה אצל בן משפחה או מכר. הצמדה של תכונה לאדם מוכר תסייע להבין היטב את התכונה ולהפנימה. ההזדהות היא הנתיב לחיקוי. כדאי לאתר יותר מאדם אחד לכל תכונה, כדי שהיא לא תתקבע באופן מצומצם, אלא תקבל היבטים רחבים ומגוונים מאנשים שונים.

8.     קיימו דיון נינוח ועודדו את הילד לקבל החלטה על סדרי העדיפויות שלו ולבחור תכנית עבודה סדורה שתיעשה בשלבים בהתאם ליכולותיו ובהתאם לגילו.

9.     סייעו לילד לנהל מעקב עצמאי על התקדמות בבניית כל תכונה. הקפידו לחזור ולשנן את התכונות הנבחרות, לשבח את הקיימות ולאתגר בעקביות את בנייתן של החדשות. אפשר להיעזר בדפי מעקב, בניקוד ובפרסים קטנים סמליים, בכתיבת פתקיות הערכה, ולשבח את התהליך בפני בני המשפחה והקרובים.

10. בכל פעם שחלה התקדמות אצל הילד בהפנמת התכונה ובבנייתה, שבחו אותו בפניו על מאמציו ועל הישגיו. עשו זאת גם בפני המשפחה ובכל מפגש משפחתי נרחב. לילדים קטנים מומלץ לשלוח לגננת או למורה מחמאות כתובות על פתק.

 

 

 



דגשים להורים

 

1.                  כל הורה בנפרד בוחר בעשר תכונות המאפיינות ביותר לדעתו את הילדים, כל אחד בתורו, אך לא מראה להם את בחירתו.

2.                 מבקשים מהילדים לבחור בעצמם עשר תכונות המאפיינות כל אחד לדעתו. חשוב שהילדים יעשו זאת בעצמם אבל כדאי לסייע להם לפי רמתם בתיווך ההבנה של התכונות ובהסבר הנדרש לפי הגיל והצורך, אך במינימום התערבות מצד המבוגר.

3.                 מצלמים את בחירת הילדים ואת בחירת המבוגרים ומשווים ביניהם בשיחה.

4.                 תהליך ההשוואה הוא בסיס מצוין לדיאלוג חינוכי פורה. פעמים רבות הילדים לא מעריכים את עצמם כראוי. פעמים רבות הילדים כלל לא יודעים שהמבוגרים שלצידם, רואים בהם את כל התכונות החיוביות האלה. חשוב מאוד לקיים דיון משותף בתכונות החיוביות, שבשילוב הילדים וההורים, בוודאי כבר מציג יותר מעשר תכונות חיוביות הקיימות בכל אחד מהילדים, (העשר שבחרו הילדים בעצמם וגם התכונות הנוספות שבחרו כל אחד מהמבוגרים לכל ילד וילדה ). דיון זה מעצים מאוד את הילדים כשמשמיעים להם את בחירת ההורים. במצב כזה, גם אם לא היו מודעים לתכונות החיוביות שרואים בהם המבוגרים שלצידם, זה יפתח בפניהם זוויות ראייה חדשות על אישיותם.

5.                 חשוב לעשות את התהליך לכל אחד ואחת מהילדים בנפרד ובפרטיות

6.                 באותה הזדמנות או בפעם אחרת אפשר לעודד את הילדים לבחור עשר תכונות חיוביות אותן ירצו לבנות בעצמם ואז לסייע להם להבינן כראוי כמו גם את חשיבות קיומן בחייהם.

7.                 חשוב לתעד תהליך זה בצילום הבתים עם הקוביות הנבחרות ובהדפסה צבעונית שלהם ולהזכיר לכל אחד מהילדים מפעם לפעם את התכונות החיוביות הפרטיות שלהם ובכך להעצימן.

8.                 חשוב לעודד אותם להחליט על סדר העבודה ולהיעזר בקובץ המצורף לערכה כדי להדריכם לבנות תכונות אלה לאורך זמן.

9.                 מפעם לפעם, חשוב לעודד אותם להתמסר לתכונות אותן בחרו לבנות ולסייע להם בהסבר ובהדרכה ע"פ הספר, בתיווך של כללי העבודה המופיעים בו, בהתאמה לשפתם.

10.             בבית, אפשר בהחלט שההורים יפעלו תחילה כל אחד בנפרד: אבא יאבחן לבד ואמא בנפרד, אפשר גם לצרף בהמשך אבחון מצד האחים, כך יקבל כל אחד מהילדים עוד זוויות ראייה שונות ומן הסתם עוד תכונות שלא הכירו בעצמם קודם.

11.             בשלב הבא אפשר לסייע לילדים לבנות תכנית עבודה לפי סדר החשיבות שנראה להם בבניית עשר התכונות שבחרו לרכוש לעצמם, ולהיעזר בהדרכה המופיעה בספר ההדרכה הפרקטית הזה. חשוב להמשיך ללוותם עד לבניית התכונה הנבחרת והטמעתה באישיותו. תוך כדי תנועה, חשוב לתת משוב ופירגון על הצלחות ועידוד וחיזוק כנגד הכישלונות, ובהדרגה לנוע קדימה לבניית התכונה הבאה או כמה תכונות נבחרות במקביל, בהתאם ליכולות של כל ילד וילדה.

12.             חשובה ההמחשה של התכונות בחיי היום יום. כשמסבירים לילד על כל תכונה, מומלץ מאוד לנסות ולהצמיד אותה לאדם אותו מכירים מקרוב. זה מאפשר לתכונה החיובית הזו להיקלט בעוצמה בתודעת הילדים. קרוב לוודאי, שהדיבור על תכונה זו, יופיע בשיח שלהם בחיים, בין בשיח הפנימי שלהם עם עצמם, ובין בשיח עם אחרים. "איש חסד כמו דודה ליאת", "נחוש והחלטי, כמו סבא יאיר" וכד'

13.             הטמעה באישיות: עם ילדים קטנים, כדאי לציין: "הנה, מעשה זה שעשית מראה על מידת המסירות והנאמנות שלך", "ההתנהגות שלך כרגע, מראה על היותך "גמיש וותרן," כל הכבוד!", "כשצפיתי בפעילות שלך עם חבריך, ראיתי שאתה "מנהיג כריזמטי" מאוד, ומצליח להוביל את חבריך, גם בשל היותך "בעל תקשורת טובה" וגם כי אתה אדם "חם ומתחבר".

14.             נדגיש שוב, כי העבודה בערכה זו, מתאימה לכל גיל ולכל שלב בחיים.

 

 



ארגז הכלים לבניית האישיות איננו כלי לשימוש חד פעמי. החיים דינמיים מאוד, וכולנו מתקדמים ומתפתחים. חשוב מאוד לשבת לבד או עם הילד, עם בן הזוג או בכל פורום שנבחר, ולבחון מחדש מה השתנה מאז המפגש הקודם עם ארגז הכלים ועד עתה.

בניית התכונות היא תהליך מרתק ומעצים שרק משתכלל עם הזמן, והאתגרים העומדים בפנינו במהלך העבודה רק מתעצמים. שמרו את ארגז הכלים ואת הספר הזה בהישג יד, עיינו בו מפעם לפעם ,וודאו שתהליך ההעצמה לא פוסק לרגע וממשיך לצמוח בשמחה.

 


לעמוד היוטיוב
Share by: